سایت خبری و تحلیلی پارس نصر
سایت خبری و تحلیلی پارس نصر
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:سپاه, توسط محمدرضا نصری زاد |

جانشین فرمانده کل سپاه: به تهدید دشمن در هر نقطه و سطحی پاسخ متوازن می‌دهیم

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، منطقه خلیج فارس دارای ارزش بالفعل ژئوپولتیکی بسیار قوی‌تری نسبت به گذشته شده است.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت که در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه "عناصری که اضلاع هندسی مفهوم ژئوپولتیک را تشکیل می‌دهند، اجزای استاتیک، ساکن و غیرپویا نیستند"، اظهار کرد: ژئوپولتیک یک مفهوم پویا، زنده و متغیر است.

 

وی اضافه کرد: ارزش‌های ژئوپولتیک با زمان تغییر می‌کنند و ژئوپولتیک یک مفهوم انبساط یافته و چند بعدی است که هم جنبه‌های جغرافیایی دارد و هم دارای عنصر اقتصادی است که ارزش‌های ژئوپولتیک یک منطقه را کم و زیاد می‌کند. همچنین، جمعیت و ویژگی‌های آن، وقتی به عنوان مولد اثر سیاسی عمل می‌کند، باز جزو اضلاع هندسه ژئوپولتیکی محسوب می‌شود.

 

سلامی با بیان اینکه "اقتصاد، اعتقاد، فرهنگ، عناصر اجتماعی، ارزش‌های نظامی یک منطقه و موقعیت جغرافیایی از پایه‌ها و ارکان مفهوم ژئوپولتیک هستند"، گفت: برای اینکه یک وزن‌کشی دقیق از امتیاز ژئوپولتیک مناطق ارائه دهیم، رجوع می‌کنیم به اینکه وزن هر یک از اجزا چیست. تحولات سیاسی و اجتماعی و تغییرات می‌توانند دامنه نفوذ ژئوپولتیک یک منطقه را زیاد یا کم کنند و ژئوپولتیک اساسا ترکیبی از اراده سیاسی و سایر ظرفیت‌های مادی و جغرافیایی موجود در یک منطقه است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه "عربستان به لحاظ طبیعی در مساحت ژئوپولتیکی عناصر بزرگی از قدرت را دارد"، افزود: عربستان تسلط بالایی بر روی امنیت رژیم صهیونیستی به شکل بالقوه دارد و همچنین تسلط دو سویه بر دریای سرخ و خلیج فارس دارد و از لحاظ دفاعی و نظامی و ذخایر انرژی نیز دارای سلطه است اما چون اراده سیاسی ندارد، تمامی ظرفیت‌ها کم خاصیت و بی‌خاصیت است و عکس خود عمل می‌کند.

 

وی با تاکید بر اینکه "ژئوپولتیک یک مفهوم زنده است که با اراده سیاسی بالا یا پایین می‌رود"، خاطرنشان کرد: ژئوپولتیک ترکیبی غیرخطی از اجزای تشکیل‌دهنده است.

 

سلامی با طرح این پرسش که "چرا خلیج فارس به عنوان قلب جهان و پاشنه همه تحولات است؟"، توضیح داد: پدیده‌های سیاسی هستند که روندساز می‌شوند و پدیده زمان قادر به اصطکاک آنها نیست، یعنی برخی پدیده‌ها از قدرت میراسازی زمان عبور می‌کنند و میدان ژئوپولتیک قدرت را در جهان تغییر می‌دهند که از جمله این حوادث، انقلاب اسلامی است.

 

وی با بیان اینکه "در کمترین اثر، انقلاب اسلامی موازنه قوای جهانی را در سطح سیاسی تغییر داد و حتی سیاست دوگانه نیکسون با این پدیده در هم شکسته شد"، افزود: وقتی پدیده‌ای روندساز اتفاق می‌افتد، درون مرزهای ایران متوقف نمی‌شود و میدان جاذبه تولید می‌کند،‌ یعنی شعاع نفوذ دارد و این تاثیر به شکل قوی و تساعدی عمل می‌کند و کم کم میدان برخوردهای جهان را تغییر می‌دهد.

 

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه "مکان‌های استراتژیک همیشه میدان جاذبه جنگ‌های بزرگ هستند"، گفت: انقلاب اسلامی این ظرفیت را داشت که نظام جدید را با چالش روبه‌رو کند و بر اینرسی دوران جنگ سرد غلبه کرد. به دلیل انقلاب اسلامی، منطقه خلیج فارس دارای ارزش بالفعل ژئوپولتیکی بسیار قوی‌تری نسبت به گذشته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه "فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق با اعلام پایان یک ایدئولوژی، نظم کهن را به هم ریخت و میدان رقابت قدرت‌ها را تغییر داد"، خاطرنشان کرد: با فروپاشی شوروی، یک قدرت از صحنه جغرافیای سیاسی عالم حذف شد و قدرت جدیدی در جغرافیای وسیع به واسطه اینکه بر اعتقادات عظیم استوار بود، به نام انقلاب اسلامی ایجاد شد که سازگار با فطرت بشر و منطبق با خواست مسلمانان و دارای قدرت تولید آرمان و جهت‌گیری استراتژیک نیرومند علیه نظام سلطه حاکم بر عالم بود.

 

سلامی با بیان اینکه "انقلاب اسلامی به دنبال تولید مدل و دارای شعاع نفوذ بود"، تصریح کرد: این دو مساله موضوع اصلی رقابت جهانی را در منطقه شکل داد و خلیج فارس به این واسطه موقعیت جدیدی در نقشه جهانی پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه "از 33 سال پیش همه جنگ‌هایی که دارای بعد بین‌المللی و منطقه‌ای قوی هستند، در خلیج فارس اتفاق افتاده است"، گفت: به طور مثال بعد از انقلاب اسلامی، تقریبا بزرگترین جنگ قرن بیستم از لحاظ زمان و مقیاس، دفاع مقدس بود که همه قدرت شرق و غرب در آن متحد شده بودند و از دیگر جنگ‌ها می‌توان به اشغال کویت و جنگ اول خلیج فارس و جنگ‌هایی که امروز در حال شکل‌گیری است اشاره کرد، یعنی منطقه جاذب همه استراتژی‌های متضاد شده است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین خاطرنشان کرد: منطقه خلیج فارس، منطقه‌ای دارای قدرت انبساط و نفوذ در سایر مجموعه‌های امنیتی جهان اسلام است.

 

به گزارش ایسنا، سردار سلامی در ادامه سخنان خود گفت: در منطقه خلیج‌فارس حوزه‌های امنیتی مختلفی با بازیگران مشترک وجود دارد اما نتیجه تمام این رقابتها به تقابل قدرت میان جمهوری اسلامی ایران و غرب بستگی دارد و حاصل همه اینها به این تقابل اصلی ربط پیدا می‌کند.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی در خلیج فارس می‌تواند امنیت را عمق ببخشد و قدرتهای بازیگر جهان امروز می‌دانند که عرصه‌ای که می‌تواند قدرت آنها را در استراتژی‌های آینده حفظ کند، خلیج‌فارس است. اگر عربستان می‌تواند در سوریه دخالت کند، به خاطر نفتی است که از خلیج‌فارس صادر می‌کند و در نتیجه امنیت خلیج‌فارس برای همگان امنیت حیاتی دارد.

 

سلامی افزود: خلیج فارس تنها به خاطر انرژی نیست که چنین اهمیتی یافته است، بلکه خلیج‌فارس یک نیروی پیشران امنیت در سایر حوزه‌هاست و این منطقه عقبه اصلی اقتصاد جهانی و تنظیم‌کننده توازن قدرتهای جهانی است. در خلیج فارس تغییرات می‌تواند به صورت زنجیره‌ای و سیستمی از هر کشوری به سایر کشورها منتقل شود و به همین دلیل امنیت خلیج‌فارس ساختاری به هم پیوسته دارد.

 

جانشین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم‌اکنون تقاضا برای نفت در حال افزایش و تولید آن در حال کاهش یافتن است و از این جهت این منطقه برای آمریکا اهمیت فراوانی دارد و شاید آمریکا که ذخایرش رو به کاهش است، نمی‌خواهد ایران به انرژی هسته‌ای دست پیدا کند تا توازن خود را در حوزه انرژی با ایران حفظ و کمبود خود در حوزه نفت را در انرژی هسته‌یی جبران کند.

 

سلامی همچنین، پروژه‌ ایران هراسی را برای متوازن و متعادل کردن قدرت میان ایران با سایر کشورهای خلیج فارس دانست و گفت: آمریکا همچنان به دنبال حضور دائمی در مناطق حساس جهان از جمله خلیج فارس است به همین دلیل در خلیج‌فارس حضور گسترده‌ای دارد و این منطقه تبدیل به جایی برای تقابل ایران و غرب شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در این نبرد، انقلاب اسلامی از یک توانایی بالایی برخوردار است و توانسته به جایگاهی دست یابد که بدون حضور ایران هیچ ساختار قدرتی در منطقه نتواند شکل بگیرد. قدرت خاصی که ایران دارد می‌تواند او را در نبردها حفظ کند و توانایی ما بر اساس احساس و عملیات روانی صرف نیست. ما واقع‌بینانه به دشمن نگاه می‌کنیم و آرمان‌گرایانه عمل می‌کنیم و این باعث شده از تمام ظرفیت‌ها خود در منطقه بتوانیم استفاده کنیم.

 

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: در صورت تهدید دشمن در هر نقطه و در هر سطحی می‌توانیم به شکل متوازن آن را پاسخ دهیم و این را در حوزه‌های جنگ‌های اطلاعاتی و اقتصادی نیز عملی کنیم هر چند در عرصه‌هایی نظیر اقتصاد، آنها ناجوانمردانه رفتار می‌کنند.

 

سلامی در پایان اظهار کرد: ما مطمئن و آرام و بسیار دقیق قادریم از همه ظرفیت‌های بالقوه نظام استفاده کنیم و موازنه قدرت به سود اسلام و انقلاب در حال تغییر است و دشمن هم این را فهمیده و هر روز شکست می‌خورد و حتی یک پیروزی برای او آرزو شده است.

 

به گزارش ایسنا، پس از سخنرانی سردار سلامی به تعدادی از برگزیدگان و نیز رسانه‌های فعال در این همایش جوایزی اهدا شد.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.