سایت خبری و تحلیلی پارس نصر
سایت خبری و تحلیلی پارس نصر
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 دی 1391برچسب:خارجه,وزیر, توسط محمدرضا نصری زاد |

 

مهمان‌پرست: سخنان وزیر خارجه بحرین از عرف دیپلماتیک خارج است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکره میان 1+5 و ایران گفت: در رابطه با بحث گفت‌وگوهای نمایندگان کشورمان و نمایندگان کشورهای 1+5 هنوز توافقی برای زمان و مکان مذاکرات صورت نگرفته است و اگر توافقی حاصل شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) رامین مهمان‌پرست در نشست خبری امروز(سه‌شنبه) خود با خبرنگاران ادامه داد: از طرح و بسته‌های جدید هم صحبت‌هایی معمولا صورت می‌گیرد، اما در حین مذاکرات باید دید که چه میزان رویکرد منطقی و حرکت در جهت به رسمیت شناخته شدن حقوق کامل ملت ما مطرح می‌شود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر به ترکیه با مقامات ترکیه برای متقاعد کردن آنها نسبت به حمایت نکردن معارضین سوریه گفت‌وگو داشته‌اید؟ گفت: در این سفر کنفرانس‌ها و مصاحبه‌هایی انجام شد و در مورد موضوعات مختلف به ویژه سوریه بحث‌ها به صورت کاملا تفصیلی دنبال شد طرح شش ماده‌ای را تشریح کردیم و اصول مشترک کشورهای منطقه که باید برای حل بحران‌های مختلف مورد تفاهم قرار گیرد مورد بررسی قرار گرفت. معتقدیم محور مشترک برای همکاری توقف درگیری‌ها و جلوگیری از کشتار مردم بی‌گناه،‌ همکاری برای گفت‌وگوهای ملی و جلوگیری از مداخلات کشورهای خارجی و تشکیل دولت انتقالی برای تصمیم‌گیری در جهت زمان‌بندی انتخابات پارلمانی قانون اساسی و ریاست‌جمهوری در سوریه است.

مهمان‌پرست گفت: تاکید ما در مذاکرات جلوگیری از دخالت کشورهای مختلف برای تصمیم‌گیری به جای مردم سوریه بود و نگرانی خود را ابراز کردیم که اگر رویه اشتباهی در منطقه حاکم شود و اجازه داده شود کشورهای غربی گروه‌های مخالف را به هر صورتی مورد شناسایی قرار دهند و به آنها سلاح و تجهیزات دهند و آنها را به رسمیت بشناسند رویه خطرناکی خواهد بود که می‌تواند دامن کشورهای منطقه را بگیرد و نباید اجازه دهیم کشورهای حامی رژیم صهیونیستی که رویه خطرناکی را دنبال می‌کنند این کشورها را هدف قرار دهند.

وی درباره سفر هیاتی پارلمانی از ایران به میانمار نیز گفت: وزارت خارجه تلاش‌های زیادی انجام داد تا نسبت به وضعیت مسلمانان در میانمار رسیدگی جدی شود و کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال و هیات‌هایی از طرف کشورمان عازم این کشور شود. امیدواریم هیات نمایندگان مجلس هم با همراهی وزارت خارجه دیداری از وضعیت مسلمانان این کشور داشته باشند.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در مورد اینکه به زودی خبرهای خوشی از وضعیت 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه می‌شنویم از آخرین وضعیت این اتباع ایرانی پرسید که مهمان‌پرست گفت: تلاش‌های زیادی در حال انجام است با رایزنی‌های مختلفی که صورت گرفته است امیدواریم به زودی خبرهای خوشی در جهت آزادی این زائرین به اطلاع مردم برسد.

وی درباره قانون جدیدی که توسط کنگره آمریکا تصویب شده که بر مبنای آن اقدامات ایران در آمریکای لاتین بررسی شود، نیز گفت: رابطه ایران با همه کشورها به ویژه آمریکای لاتین براساس احترام و منافع متقابل است. روابط بین کشورهای مستقلی است که زمینه‌های مختلف همکاری دارند. مقامات آمریکایی به صورت آشکار چنین مداخلاتی را در کشورها انجام می‌دهند که نشان می‌دهد متوجه وضعیت جدید روابط بین‌الملل نیستند و همچنان در ایام جنگ سرد به سر می‌برند و می‌توانند سیاست‌های خود را به کشورهای مستقل تحمیل کنند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم به جای اینگونه اقدامات مداخله‌آمیز، به حقوق و حاکمیت کشورها احترام بگذارند و برای حل بحران‌های مختلف در جهان پذیرای مدیریت مشترک جهانی باشند تا بحران‌هایی که توسط سیاستمداران آمریکا در عرصه‌های مختلف برای دنیای امروز ایجاد شده بتواند به درستی برطرف شود. افکار عمومی هم دیگر این اقدامات مداخله‌جویانه را نمی‌پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ایران با زمان انجام مذاکرات در ماه دسامبر موافقت نکرده و خواستار انجام مذاکرات در ماه ژانویه شده است با توجه به این موضوع آیا تغییر وزیر خارجه آمریکا می‌تواند تاثیری در مذاکرات ایران با 1+5 داشته باشد؟ گفت: برای ایران ماه دسامبر و ژانویه و وزیران خارجه قدیم و جدید فرق نمی‌کند ما یک ملاک داریم، ملاک ما برای مذاکرات این است که باید اظهاراتمان منطقی باشد نباید از روش‌های اشتباه در مذاکرات استفاده کرد باید به حقوق همه کشورها احترام گذاشت. اگر درباره فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان هم صحبت وجود دارد باید این فعالیت‌های صلح‌آمیز براساس حقوقمان به رسمیت شناخته شود و حق بهره‌برداری کامل از حقوق‌مان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر کشورهای غربی به ویژه سه کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا که در این مذاکرات حضور پیدا می‌کنند احساس می‌کنند توسل پیدا کردن به روش‌های ایجاد فشار بر مردم ما باعث می‌شود ما دست از حقوق خود برداریم این تصور اشتباه است این رویکرد به نتیجه‌ای نمی‌رسد. بهترین راه‌حل این است که حقوق ما براساس معاهده ‌ان.پی‌.تی کاملا به رسمیت شناخته شود و اگر هم نگرانی وجود دارد آن را اعلام کنند. ما در چارچوبی که در نوع حضورمان در آژانس داریم آن را برطرف می‌کنیم و می‌توانیم بسیار سریع به نتیجه برسیم.

مهمان‌پرست توصیه کرد: بهتر است مباحث ما سیاسی نشود و در چارچوب فنی و حقوقی زمینه برای رسیدن به توافق فراهم است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره اینکه ایران تا چه اندازه باید به طور مرتب بدون اینکه از حقوق خود بهره‌مند شود به رفع نگرانی‌های پی‌در پی آژانس بپردازد نیز گفت: ایران درخواست‌های مشخصی دارد اگر هم نگرانی اعلام می‌شود به لحاظ فنی باید کاملا مشخص باشد. خواسته ما این است که نباید بهانه‌هایی از جهت ایجاد نگرانی و ادعای نگرانی راجع به فعالیت‌های هسته‌یی ما منجر به محدود شدن مردم ما از این دانش برای اهداف صلح‌آمیز شود.

 

وی افزود: یکبار به صورت کامل با آژانس همکاری کردیم و به توافق رسیدیم. قرار بر این بود که همه نگرانی‌ها و ابهاماتشان را یکجا مطرح کنند و در صورتی که ما به همه سوالاتشان پاسخ دادیم و قانع شدند بتوانیم بدون مشکل از حقمان استفاده کنیم. این اقدام یکبار انجام شده و سوالات را پاسخ دادیم. قرار بر این بود که پرونده مسیر طبیعی خود را طی کند اما نهایتا برخلاف توافق صرفا براساس ادعایی که از جانب آمریکا مطرح شد و هیچ‌گاه هم مستنداتشان را ارائه نکردند توافق اجرا نشد.

 

وی تاکید کرد: این تجربه برای نمایندگان کشور ما راه جدیدی را باز می‌کند و تاکید بیشتری ایجاد می‌کند تا در مذاکرات جدید با نمایندگان آژانس چارچوب باید هم شامل رفع نگرانی‌های فنی و تکنیکی باشد و هم شامل حفاظت از حقوق کامل‌مان در بحث هسته‌یی باشد.

مهمان‌پرست اظهار کرد: اینکه می‌گوییم نباید مرتب نگرانی‌های جدید مطرح شود به این دلیل است که ادعاهای جدید بدون هیچ مدرک مستندی برای اینکه صرفا جلوی توافقات را بگیرد مطرح می‌شود. این روشی نیست که در مذاکرات بتواند حقوق ما را تامین کند ما بر این اساس مذاکرات را دنبال کردیم امیدواریم در توافق نهایی دو طرف به خواسته‌های خود برسند.

خبرنگار دیگری در ارتباط با تجاوز گروهی به کنسولگری ایران در هرات افغانستان و اینکه طرحی برای لغو ویزا برای زائرین امام رضا از 60 کشور در دست بررسی است پرسید که مهمان‌پرست گفت: اعتراض ایران نسبت به این اقدام اعلام شد و خواستیم که دولت افغانستان این موضوع را پیگیری کند و مانع این اقدامات شود روابط خوب دو کشور نباید توسط برخی از جریان‌های سیاسی مورد خدشه قرار گیرد ما همواره در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم و همواره برای کمک کردن برای مردم این کشور تلاش کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره لغو روادید نیز گفت: سیاست کلی داریم تا بتوانیم با کشورهای دوست لغو روادید داشته باشیم که اگر حالت دو طرفه داشته باشد به توسعه روابط کمک می‌کند هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد مضحک وزیر خارجه بحرین مبنی بر برگزاری گردهمایی گروه‌های معاند ایران در بحرین و استقبال گروهک تروریستی منافقین از این مساله گفت:بحثی که اخیرا توسط وزیر خارجه بحرین اعلام شد نیازی به پاسخگویی ندارد این چارچوب سخنان ایشان از عرف دیپلماتیک خارج است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در پی مشکلاتی که در درون این کشور وجود دارد به جای اینکه دنبال راه حل درست آن با توجه به خواست مردم حرکت کنند مشکلات کشور خودشان را دارند پیچیده‌تر می‌کنند. اعلام کرده بودند که قصد تشکیل اجلاس دوستان ایران را دارند، دوستان ایران همان مردم بحرین هستند و اگر قرار است جلسه‌ای تشکیل بدهند بهتر است که صحبت‌های مردم خودشان را بشنوند و از اقداماتی که در جهت تقویت گروه‌های تروریستی و پناه دادن به منافقین است بپرهیزند و باید از سرنوشت صدام درس بگیرند. ملت ما ملت بزرگی است دوستانش هم در همه کشورها در بین ملت‌های منطقه حضور دارند.

 

مهمان‌پرست درباره اقدامات گروه‌های تندرو علیه شیعیان در کشورهایی مانند پاکستان و اندونزی نیز گفت: سیاست ایران وحدت بین جهان اسلام، پرهیز از اختلافات مذهبی و هویتی است و این تحرکات را توطئه‌ای علیه جهان اسلام می‌داند. ما همه تلاش‌مان را به کار خواهیم برد تا اجازه ندهیم به وحدت میان مسلمانان خدشه‌ای وارد شود و این هشدار را در همه فعالیت‌های سیاسی خود مطرح می‌کنیم. توصیه دوستانه ما این است که همه کشورها و جریان‌های سیاسی مراقبت کنند تا این فتنه در منطقه عملی نشود. همه باید با تروریسم مقابله کنیم و جلوی این فعالیت‌ها را بگیریم.

وی همچنین درباره اقدامات اخیر ترکیه در عراق که منجر به اعتراضات مقامات این کشور شده است، نیز گفت: مشکلاتی که در منطقه وجود دارد راه حل منطقه‌ای دارد و به خصوص کشورهای قدرتمندی مانند ایران، عراق و مصر و ترکیه و برخی کشورهای دیگر منطقه می‌توانند با تعامل و همکاری و نزدیک کردن دیدگاه‌شان وضعیت باثباتی در منطقه ایجاد کنند. ما همواره بر همگرایی برای جلوگیری از اختلافات بین کشورها تلاش می‌کنیم. جدا شدن کشورهای منطقه از هم، سیاستی است که منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند و خواست کشورهای غربی حامی این رژیم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات یک نشریه فرانسوی مبنی بر چاپ مطالب توهین‌آمیز علیه اسلام در نشریه‌شان نیز گفت: اقدام غیرقابل توجیه برخی نشریات غربی در ترویج اهانت به مقدسات الهی و توهین به پیامبر گرامی اسلام محکوم است. ما ضمن محکومیت شدید این‌گونه اقدامات خواستار محاکمه و مجازات عاملین آن هستیم. انتظار داریم سازمان همکاری اسلامی با اتخاذ تدابیری عاجلانه نسبت به تدوین کنوانسیونی برای جلوگیری از این گونه اهانت‌ها به مقدسات الهی هر چه سریعتر اقدام لازم را به عمل آورد و اجازه داده نشود تا چنین نشریاتی به اختلاف‌افکنی بین پیروان ادیان الهی بپردازند و یا اهانت به مقدسات را برای خود جایز به شمارند باید این افراد با شدیدترین نوع برخورد محاکمه و مجازات شوند.

وی همچنین درباره انتقادهای نخست‌وزیر عراق به اقدامات ترکیه برای ایجاد اختلاف در عراق نیز گفت: ایجاد درگیری و اختلاف در کشورهای بزرگ منطقه مانند عراق و سوریه فتنه‌ای است که قطعا بدخواهان این منطقه دنبال می‌کنند باید با هوشیاری ثبات و آرامش را در کشورها برقرار کرد و به حاکمیت ملی کشورها احترام گذاشت. درگیری‌های مذهبی و قومیتی فتنه‌هایی است که برای برهم‌زدن ثبات و آرامش منطقه دنبال می‌شود.

مهمان‌پرست همچنین به نتیجه رسیدن خواست مردم در کشورهای مختلف و ایجاد روند دموکرات در کشورهای آنها را که نوید کشورهای مستقل بزرگ را در آینده می‌دهد بزرگترین اتفاق سال 2012 دانست و گفت: امیدواریم در خاورمیانه کشورهای خلیج‌فارس و منطقه حساسی که در آن هستیم با موج بیداری اسلامی شاهد گسترش حضور و مشارکت مردم در اداره سرنوشت خود باشند.

خبرنگار دیگری درباره اقدامات وزارت خارجه برای بازگشت خاوری از کانادا به ایران پرسید که مهمان‌پرست گفت: باید این مسائل از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط دنبال شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات انجام شده برای پیگیری وضعیت دو ایرانی مقیم تایلند که به اتهام اقدام تروریستی علیه دیپلمات رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند نیز گفت: بخش کنسولی فعالیت بسیار گسترده‌ای انجام می‌دهد و سعی می‌کنیم دسترسی کنسولی به اتباعمان داشته باشیم. اقداماتی که در مجموع صورت می‌گیرد منجر به آزادی تعداد زیادی از اتباعمان در سال گذشته میلادی بوده است که آمار قابل توجهی بوده و نشان‌دهنده توجه جدی دستگاه سیاست خارجی به حقوق اتباعمان است. این بحث نیز با جدیت دنبال می‌شود و دسترسی کنسولی برای آنها فراهم است.

مهمان‌پرست درباره لغو قرارداد عبور مرزنشینان ایران و آذربایجان تا شعاع 45 کیلومتری از سوی آذربایجان نیز گفت: قراردادها جزئیات دقیقی دارد و مشخص می‌کنند که زمان اجرای آن چگونه است اینها مسائل معمول و مرسوم کشورهای مختلف است از طرف ایران ارائه تسهیلات کامل و لغو روادید برای رفت‌و آمد راحت‌تر اتباع دو کشور پیشنهاد شده است و اقدام کرده‌ایم و از همکاری‌های گسترده‌تر استقبال می‌کنیم اگر افرادی در استان‌های مرزی مستقر هستند بتوانند به راحتی با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند. این اقدام موثری در جهت توسعه روابط خواهد بود. مذاکرات در دست انجام است و همکاری‌ها باید براساس توافق طرفین باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که چه تعداد ایرانی در کشورهای مختلف زندانی هستند نیز گفت: حدود سه هزار ایرانی در کشورهای مختلف در بازداشت یا زندان هستند که متاسفانه رقم بسیار بالایی از این تعداد به خاطر مواد مخدر گرفتار شده‌اند. به نظر می‌رسد اگر در مرزهای خروجی‌مان توسط نیرو‌های انتظامی با شدت بیشتری مراقبت شود تا افراد تخلفی را انجام ندهند گرفتاری‌های ما در کشورهای مختلف کاهش پیدا می‌کند. برای وجهه کشور ما مناسب نیست که افراد زیادی که گرفتار می‌شوند به دلیل مواد مخدر باشد اما با این حال با همه توان‌مان برای رفع مشکل و آزادی اتباع ایرانی و گذارندن محکومیت‌شان در کشور تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ماه گذشته نیز حدود 500 نفر از اتباعمان با تلاش وزارت خارجه آزاد شدند و به کشور بازگشتند.

خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر و اخبار منتشر شده نسبت به دریافت حق حجاب از سوی کارمندان زن روس در نیروگاه بوشهر پرسید که مهمان‌پرست گفت: نیروگاه بوشهر مراحل ساخت خود را کامل کرده است و تست‌های مختلف اتمی نیروگاه انجام شده. چون در آینده نزدیک اداره نیروگاه به دست متخصصان ایرانی خواهد بود بنابراین همه مراحل برای بالا بردن ایمنی در سطح نهایی آن در دست انجام است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تسلط کامل متخصصین ایرانی برای اداره این نیروگاه و ساخت نیروگاه‌های شبیه به این باشیم.

وی تاکید کرد: مشکلی در رابطه با نیروگاه بوشهر نداریم و همه کارها برای مسلط شدن به مباحث فنی و بالا بردن استانداردهای ایمنی نیروگاه در حال انجام است.

مهمان‌پرست گفت: به مطالبی که در رسانه‌ها درباره خانم‌هایی که از روسیه برای فعالیت‌های فنی نیروگاه به ایران آمده‌اند نیز مطرح شد پاسخ داده شده است. مساله حاشیه‌ای بود که ارزش پرداختن بیش از حد ندارد و واقعیت هم نداشته است.

به گزارش ایسنا مهمان‌پرست در این نشست همچنین ضمن تسلیت به مناسبت اربعین حسینی، سال نو میلادی را به همه کسانی که مبنای آغاز سال را میلاد حضرت مسیح قرار دادند تبریک گفت و افزود: آرزوی رفتاری مبتنی بر عدالت‌خواهی و احترام به حقوق انسان‌ها و کشورها توسط سیاست‌مدارانی که در دنیای غرب سال نو را آغاز کرده‌اند داریم.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.