سایت خبری و تحلیلی پارس نصر
سایت خبری و تحلیلی پارس نصر
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:متکی,برکناری,احمدی نژاد, توسط محمدرضا نصری زاد |

 

متکی: وقتی من و احمدی‌نژاد شهروند عادی شدیم درباره برکناری‌ام صحبت می‌کنم

وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به حوادث پس از انتخابات 88 گفت: در این فتنه آمریکا، اسرائیل و انگلیس سرپل فتنه بودند اما نمی‌توانیم بگوییم نامزدهای ریاست جمهوری با بیگانگان ارتباط داشته‌اند و سندی هم در این رابطه ندیده‌ام.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، منوچهر متکی در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان اظهار کرد: انتخابات به عنوان نماد و تجلی دموکراسی هر کشور، قواعد و مقررات خود را دارد که مورد استقبال همه قرار می‌گیرد و حتی حکومت‌های دیکتاتور تلاش می‌کنند وانمود کنند در کشورشان دموکراسی و انتخابات حاکم است و این مساله یک چارچوب پذیرفته شده بشری است.

 

وی با بیان اینکه "انتخابات در دوران قبل از انقلاب مفهومی نداشت و یک حرکت نمایشی و بازی بود"، تصریح کرد: بعد از انقلاب، امام خمینی(ره) پایه‌های مشارکت مردم در انتخابات را نهادینه کرد به گونه‌ای که در سخت‌ترین وضعیت و شرایط انقلاب و هشت سال دفاع مقدس انتخابات در ایران با حضور پرشور مردم برگزار می‌شد.

 

این فعال سیاسی اضافه کرد: برگزاری 10 دوره انتخابات ریاست جمهوری، سه دوره شوراها و مجلس خبرگان از جمله میراث امام خمینی(ره) بوده و این مهم مورد تاکید امام (ره)، رهبر فرزانه انقلاب و مسئولان نظام است.

 

متکی با اشاره به حوادث پس از انتخابات 88 اظهار کرد: حوادث رخ داده بعد از انتخابات 88، فتنه سختی علیه ملت و کشور ایران بود که دستهای پنهانی در آن دخالت داشتند. این اتفاقات در دو قسمت تا پایان و پس از زمان رای‌گیری انتخابات تقسیم می‌شود. تا زمان رای‌گیری نتیجه انتخابات یک افتخار و رکورد برای ملت ایران بود که مردم بعد از رفراندوم قانون اساسی بالاترین رکورد و مشارکت را دراین دوره داشتند و برای ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی یک برگ برنده بود اما کمی قبل از شروع اعلام نتایج موضوعی شروع شد که نشان داد که این یک اتفاق نیست بلکه یک طراحی از پیش تعیین شده بوده است.

 

وی با بیان اینکه "انتخابات برنده و بازنده دارد و همیشه میان جریان‌های سیاسی اختلاف‌نظرهای سیاسی وجود دارد"، یادآور شد: روسای جمهوری و دولت‌ها از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا انتخابات سال 84 با هم دیدگاههای مختلفی داشتند و انتخابات سال‌های پس از انقلاب نیز انتخاباتی آزاد بوده است.

 

متکی ادامه داد: در اتفاقات 88 اولین ظلم را به مردم کردیم که این حرف را من دو هفته بعد از انتخابات در نماز جمعه تهران زدم و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتخابات پارلمان اروپا نیز برگزار شد که مشارکت برخی کشورهای اروپایی در این انتخابات زیر 25 درصد بود در حالیکه ملت ایران یک رکورد را به نام خود ثبت کرد. هیچ‌کس بعد از انقلاب به عنوان اپوزیسیون یا بازنده 13 میلیون رای نیاورده و حتی اکبر هاشمی رفسنجانی در دور دوم انتخابات نهم 11 میلیون رای داشت که این موضوع قابل توجه است.

 

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه "مردم تعیین‌کننده نتیجه انتخابات هستند نه دولت"، گفت: در فتنه سال 88 اولین ظلم به مردم فهیم ایران اسلامی شد و سیاسیون باید از این رکورد مردم ایران تقدیر می‌کردند، چراکه ملت ایران مشارکت 85 درصدی در این دوره از انتخابات داشتند. متاسفانه برخی قدر این رای‌ها را ندانستند و به خیابان‌ها ریختند و مدعی شدند که رای ما چه شد؟ البته حق داشتند اما نتایج انتخابات ریاست جمهوری برخلاف مجلس به صورت کلی اعلام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه "برخی از هموطنان ما در انگلیس هنگام رای‌گیری در کنسول سفارت ایران به افراد فحاشی می‌کردند که چرا رای می‌دهید و همین افراد مخالف دو روز بعد جلوی سفارت جمع شدند که رای ما چه شد؟" افزود: رای دولت در تهران یک میلیون و 800 هزار و برای مخالفان دولت دهم و جریان اپوزیسیون در تهران دو میلیون و 200 هزار رای بود و آنها فکر می‌کردند که در دیگر استان‌های کشور نیز رای آنها بیشتر است.

 

متکی خاطرنشان کرد: این مساله در استانهای دیگر اینگونه نبود و در این راستا به فرموده مقام معظم رهبری کمیته‌هایی دیگر در کنار شورای نگهبان تشکیل شد که در صورت لزوم آرا بازشماری شوند و متاسفانه آنهایی که مدعی انتخابات بودند به هیچ راهکار قانونی اکتفا نکردند و شاهد حوادث ناگواری نظیر روز عاشورا را در کشور رقم خورد به طوری که اوباما در آغاز نتیجه انتخابات بسیار مداخله‌جویانه حرف زد.

 

وی همچنین اظهار کرد: درباره بازگشت سران فتنه به عرصه انتخابات نیز باید گفت که کارکرد افراد و جایگاه آنان در نزد دستگاههای نظارتی و شورای نگهبان مشخص است و کسانی که با ملاک‌های شورای نگهبان مغایرت داشته باشند نمی‌توانند کاندیدا شوند و در انتخابات شرکت کنند.

 

وزیر پیشین امور خارجه با بیان اینکه "بر اساس فیلمی که منتشر شده است، برخی نزدیکان سران فتنه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از عوامل بیگانه بوده‌اند"، خاطرنشان کرد: در این فتنه آمریکا، اسرائیل و انگلیس سرپل فتنه بودند اما نمی‌توانیم بگوییم که نامزدهای ریاست جمهوری با بیگانگان ارتباط داشته‌اند و سندی هم در این رابطه ندیده‌ام اما اینها در زمین بیگانگان بازی کرده‌اند، چراکه از کسانی که از زمان سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعه تا به آشوب کشیدن عاشورای تهران در صحنه بودند به عنوان انسان‌های ناب نام بردند.

 

متکی با اشاره به مطرح شدن بحث انتخابات آزاد در خارج و دنبال کردن آن توسط برخی افراد در داخل کشور ادامه داد: مگر تا به حال انتخابات در ایران آزاد نبوده است؟ مگر در دوران هاشمی فردی مخالف جریان هاشمی در راس قوه مجریه قرار نگرفت و مگر در دوران خاتمی هم این اتفاق نیفتاد؟

 

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: در جریان فتنه 88 خاتمی و هاشمی نمره قبولی نگرفتند؛ اگر چه از هاشمی انتظار بیشتری می‌رفت که برای کنترل شرایط و مدیریت بحران با ترغیب کسانی که قانون‌شکنی را در اولویت خود قرار داده بودند، وارد عمل شود.

 

وی همچنین با بیان اینکه "غرب یک رویکرد را به طور مستمر درباره انتخابات ایران بکار می‌گیرد و آن این است که مردم مشارکت لازم را در انتخابات نداشته باشند"، تصریح کرد: کسی جز قانون نمی‌تواند برای نظام شرط تعیین کند.

 

متکی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اظهار کرد: در چند دوره انتخابات دشمن تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد ولی کاری از پیش نبردند. در شرایط سخت، دولت و نظام موظف است در حوزه اقتصادی تمام تدابیر لازم را به کار ببرد و نیازهای مردم را برآورده سازد و از تصمیمات اشتباه دوری کند.

 

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع رابطه با آمریکا که فرمودند اگر شرایط برابر مذاکره با آمریکا به وجود بیاید من خودم پیشقدم مذاکره می‌شوم، اظهار کرد: متاسفانه اراده مذاکره با ایران به علت وجود لابی‌های فشار در آمریکایی‌ها وجود ندارد. همواره از فرصت‌های پیش آمده برای انجام مذاکره با آمریکا مانند مذاکرات هسته‌ای و مساله عراق استقبال کرده‌ایم ولی آمریکایی‌ها همواره یک سیاست واحد را در قبال ایران بکار گرفته‌اند و تلاش کرده‌اند که طرف مذاکره را به سمتی بکشانند که در حالت فشار تسلیم به مذاکره شود نه در شرایط برابر و هنگامیکه این راهبرد را در مورد سایر کشورها پیاده کرده‌اند، موفق بوده‌اند اما در مورد ایران به موفقیت مورد نظر خود نرسیدند.

 

وی با تاکید بر اینکه "آمریکا و ایران در بُعد منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای مهمی هستند و در حوادث نقش تعیین کننده‌ای دارند"، گفت: ایران در سالیان گذشته به دنبال تامین اصول و منافع ملی خود بوده است، همانگونه که آمریکایی‌ها دنبال منافع و امنیت ملی خودشان بوده‌اند. آلبرایت و رایس به اشتباهات تاریخی آمریکا اعتراف کردند. ما با آمریکا ممنوعیت مذاکره نداریم ولی اگر مذاکره در جای خودش و با منطق صورت نگیرد ما را به ناکجاآباد می‌برد و نباید اجازه دهیم که این مساله را به ما تحمیل کنند و باید شرایط مذاکره فراهم شود.

 

متکی با اشاره به اینکه "جسارت و شهامت بوش از اوباما بیشتر است"، اظهار کرد: در این برهه آمریکایی‌ها از مذاکره حرف می‌زنند اما در کنگره و سنا تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال و صدا و سیمای ما را تحریم می‌کنند. اگرچه تحلیلگران آمریکایی مدعی شده‌اند فشارها بر ایران تاثیر منفی گذاشته و ایران به آخر خط رسیده است اما آمریکا نباید احساس کند که بواسطه فشار می‌تواند ما را وادار به مذاکره کند. ما فرزندان منطق و دلیل هستیم و هر سویی که منطق و دلیل برود ما نیز به آن سمت می‌رویم.

 

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه صحبتهای خود با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی خاطرنشان کرد: اگرچه نتایج این مذاکرات منتشر نشده است اما طرفین، مذاکرات را خوب توصیف کرده‌اند و پالس‌های این مذاکرات مثبت است.

 

وی همچنین درباره عزل خود از وزارت امور خارجه گفت: در این راستا معذوریت اخلاقی غیرشخصی دارم و نمی‌توانم سخنی بگویم اما هنگامیکه من و احمدی‌نژاد به عنوان یک شهروند عادی شدیم در مورد بحث شیرین سنگال صحبت خواهم کرد.

 

متکی درباره سفرش به لرستان نیز اظهار کرد: این سفر انتخاباتی نیست. قرار بود 16 آذر برای سخنرانی روز دانشجو به لرستان بیایم ولی این سفر مهیا نشد و امروز برای قولی که داده بودم به لرستان آمدم.



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.